Fitzgerald Francis Scott
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(8)
Forma i typ
Książki
(8)
Dostępność
nieokreślona
(4)
dostępne
(3)
Placówka
Wypożyczalnia dla Dorosłych
(7)
Autor
Sekuła Aleksandra
(2478)
Kozioł Paweł
(2013)
Kotwica Wojciech
(793)
Kowalska Dorota
(664)
Kochanowski Jan
(469)
Fitzgerald Francis Scott
(-)
Disney Walt
(460)
Krzyżanowski Julian
(392)
Konopnicka Maria
(313)
Otwinowska Barbara
(309)
Zarawska Patrycja
(287)
Trzeciak Weronika
(262)
Boy-Żeleński Tadeusz
(240)
Leśmian Bolesław
(234)
Steel Danielle (1947- )
(234)
Krasicki Ignacy
(229)
Mickiewicz Adam
(218)
Goliński Zbigniew
(201)
Dug Katarzyna
(198)
Baczyński Krzysztof Kamil
(194)
Sienkiewicz Henryk
(193)
Drewnowski Jacek
(188)
Roberts Nora
(184)
Kraszewski Józef Ignacy
(183)
Fabianowska Małgorzata
(171)
Jachowicz Stanisław
(159)
Słowacki Juliusz
(153)
Marciniakówna Anna
(150)
Chotomska Wanda
(142)
Orzeszkowa Eliza
(140)
Zimnicka Iwona
(140)
Lech Justyna
(138)
Sandemo Margit
(136)
Rolando Bianka
(131)
Czechowicz Józef
(119)
Courths-Mahler Jadwiga
(118)
Prus Bolesław
(118)
Beaumont Emilie
(113)
Cartland Barbara
(109)
Głowińska Anita
(107)
Frączek Agnieszka
(105)
Liebert Jerzy
(105)
Byczek Zuzanna
(102)
Mazan Maciejka
(102)
Tkaczyszyn-Dycki Eugeniusz
(102)
Żeromski Stefan
(102)
Napierski Stefan
(101)
Szal Marek
(99)
Pedersen Bente
(97)
Szulc Andrzej
(97)
Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
(96)
Gawryluk Barbara
(95)
Hesko-Kołodzińska Małgorzata
(95)
Ochab Janusz
(95)
Kozłowska Urszula
(93)
Stanecka Zofia
(93)
Kołodziej Katarzyna
(92)
Szancer Jan Marcin
(92)
Clark Brenda
(91)
Bourgeois Paulette
(90)
Fabisińska Liliana
(90)
Wilczek Piotr
(90)
Asnyk Adam
(87)
Miciński Tadeusz
(87)
Przerwa-Tetmajer Kazimierz
(87)
Wasilewski Kazimierz
(86)
Papuzińska Joanna
(85)
Bogdziewicz Monika
(84)
Nowak Beata
(82)
Nowicki Artur
(81)
Sekuła Elżbieta
(81)
Marlier Marcel
(80)
Stelmaszyk Agnieszka
(80)
Możdżyńska Aldona
(79)
Supeł Barbara
(79)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(79)
Górecka Barbara
(78)
King Stephen (1947- )
(78)
Baudelaire Charles
(77)
Mosiewicz Maria
(77)
Webb Holly
(77)
Mróz Remigiusz (1987- )
(76)
Nowak Ewa
(76)
Tuwim Julian
(76)
Chomicz-Dąbrowska Lucyna
(75)
Kasprowicz Jan
(75)
Kosińska Aleksandra
(75)
Bartkowiak Anna
(74)
Birek Wojciech
(74)
Kledzik Emilia
(74)
Maliszewski Karol
(74)
Szekspir William
(74)
Chmielewska Joanna
(73)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(73)
Montgomery Lucy Maud
(73)
Nesme Alexis
(73)
Siewior-Kuś Alina
(73)
Kornhauser Julian
(72)
Musierowicz Małgorzata
(72)
Oklejak Marianna
(72)
Stadtmüller Ewa
(72)
Rok wydania
1990 - 1999
(1)
1980 - 1989
(4)
1960 - 1969
(3)
Kraj wydania
Polska
(8)
Język
polski
(8)
Temat
Literatura amerykańska
(8)
Powieść amerykańska
(5)
Fitzgerald Francis Scott (1896-1940)
(1)
Listy amerykańskie
(1)
Opowiadanie amerykańskie
(1)
Powieść afrykańska
(1)
8 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Powieść "Czuła jest noc" zawiera wiele akcentów autobiograficznych i ukazuje życie Amerykanów w Europie w latach dwudziestolecia naszego stulecia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla Dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.111(73)-3 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla Dorosłych
Brak informacji o dostępności: sygn. 82(091)A/Z (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla Dorosłych
Brak informacji o dostępności: sygn. 821.111(73)-3 M (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Koliber ; 103)
"Ostatni z wielkich" ukazuje Hollywood lat trzydziestych i atmosferę tej amerykańskiej "fabryki snów" w okresie po Wielkim Kryzysie. Główny bohater - Monroe Stahr - to ostatni potentat przemysłu filmowego, związany z wielką finansjerą Wall Street, a także gangsterskim podziemiem. Interesująca fabuła, duża doza autentyzmu, znakomity obraz czasu i środowiska przyniosły tej nie dokończonej powieści entuzjastyczne opinie krytyki i sukces czytelniczy.
Książka
W koszyku
Do początków XX wieku najpopularniejsze zarówno wśród czytelników, jak i pisarzy wersje opowieści o miłości kończyły się albo straszną tragedią, uniemożliwiającą raz na zawsze połączenie zakochanych, albo wzruszającą sceną, gdy oboje padają sobie w ramiona, utwierdzając cały świat w przekonaniu, że odtąd żyć będą długo i szczęśliwie. Fitzgerald był jednym z tych, którzy próbowali konsekwentnie ów mit ädługości i szczęśliwościö odkłamywać, demonstrując, że ani romantyczne wyznania, ani welon, bukiet i toasty nie stanowią gotowej recepty na udane małżeństwo. A mogłoby się wydawać, że pokazana w äPięknych i przeklętychö para to materiał na idealny związek… Oboje urodziwi, oboje ädobrze urodzeniö, oboje, choć nie oszałamiająco bogaci, to dysponujący funduszami zapewniającymi spokojną egzystencję, oboje wreszcie - co bywa ważne dla wzajemnego zrozumienia - lubiący podobne rozrywki. Oboje zakochani, choć - jak zauważy czytelnik, który zechce głębiej wniknąć w ich psychikę - każde z nich kieruje się głównie pozorami i myśli o uszczęśliwieniu przede wszystkim SIEBIE; Anthony po paru tygodniach powierzchownej znajomości dochodzi do wniosku, że äjeżeli nie ożeni się z Glorią, reszta życia będzie tylko nędzną parodią młodościö[1], Gloria zaś stwierdza: ämoje małżeństwo będzie niezwykłe. Nie będzie, nie może być tłem - będzie przedstawieniem, wielkim, żywym, wspaniałym przedstawieniem, a jego sceną będzie cały światö[2]. Jedyną osobą wyrażającą głębsze zainteresowanie wspólną przyszłością tych dwojga jest stary Adam Patch, i nie bez powodu, bo przecież to on do tej pory finansował beztroską egzystencję wnuka, a znając jego niechęć do wniesienia własnego wkładu w rodzinny kapitał, słusznie mniema, że po ślubie nic się nie zmieni… Anthony i Gloria to bodaj pierwsze sportretowane tak precyzyjnie ädorosłe dzieciö, którym ani wiek, ani zdobyte wykształcenie nie przydaje rozsądku i odpowiedzialności. Żadne z nich nie przejawia cienia empatii; każde chce robić i robi to, na co ma ochotę, a wszyscy, którzy próbują im prawić morały i zwracać uwagę na bliżej nieokreśloną przyszłość, oby przepadli! Gdyby coś podobnego wpadło do głowy ich rówieśnikom z nizin społecznych, od zawsze utrzymujących się tylko z pracy własnych rąk, rychło by ich głód otrzeźwił, ale ci dwoje mają na razie co trwonić… A kiedy kran z dolarami zostaje zakręcony, znikają przyjaciele, dotąd tak ochoczo korzystający z fundowanych przez Anthonyłego bibek; widoki na karierę filmową, której miraże dopiero co roztaczał przed Glorią Bloeckman, nagle okazują się mniej niż znikome, a do żadnej innej pracy też się nie nadaje ani ona, ani on. Jedyne działanie, na które ich stać, by choć po części wygrzebać się z kłopotów, jest jeszcze bardziej kontrowersyjne moralnie, niż całe ich dotychczasowe życie… Inaczej niż np. w äWielkim Gatsbymö, w äPięknych i przeklętychö trudno znaleźć osobę, która by budziła sympatię albo chociaż współczucie. Przynajmniej nie wśród pierwszo- i drugoplanowych bohaterów. Zaiste, nie na wiele się zda ładne opakowanie, gdy we wnętrzu pustka albo zawartość szkaradna… Źle się obcuje ze światem tak antypatycznym. Ale w miarę jak narasta doń awersja, rośnie też podziw dla pisarza, umiejącego dokonać na stworzonych przez siebie postaciach tak doskonałej wiwisekcji psychologicznej i podsumować jej efekt tak pięknym, bogatym językiem, nie uciekając się do epatowania wulgarnością i mocnymi słowami. Może ktoś powiedzieć: żadna w tym zasługa Fitzgeralda, wszakże wtedy nie umiano pisać inaczej! I to prawda, ale zarazem dowód, że wcale nie trzeba łamać konwencji ani wychodzić poza przyjęte normy estetyczne, by zasłużyć na uwagę czytelników przez kilka kolejnych pokoleń. Chociaż trzeba przyznać, że na tle swoich współczesnych Fitzgerald prezentował jednak pewne zapędy nowatorskie; w äPięknych i przeklętychö znajdziemy i raptowne zmiany czasu narracji (które, choć u większości autorów wyprowadzają mnie z równowagi, tu wydają się doskonale przemyślane i nie rażą), i wstawki dialogowe konstruowane na wzór scenariusza filmowego, i ciekawą kompozycję całości: trzy księgi po trzy rozdziały, a każdy z nich pocięty jeszcze na mniejsze, czasem pół-, czasem kilkunastostronicowe fragmenty, opatrzone tytułami czasem przesadnie banalnymi (äRozterkiö, äAdoracjaö, äKropeczkaö), czasem przeraźliwie ironicznymi (äNa tapczanie siedzi leń…ö, äOdi profanum vulgusö). Jedyne, do czego jestem się w stanie przyczepić, to dwa niezbyt fortunne sformułowania, napotkane zaraz w pierwszych rozdziałach (äCzas zabierał mu zęby (…), wyskubał włosy, gdzieniegdzie przemalowując je tu z szarego na biały, tam z różu na żółć…ö[3]; äna nogach szare kamasze, na trzcinowych laskach - szare rękawiczkiö[4]); potem lektura tak mnie wciągnęła, że jeśli nawet zdarzyły się jakieś niedociągnięcia na styku autor-tłumacz, nie byłam ich w stanie zauważyć. W konsekwencji - mocna piątka.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla Dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.111(73)-3 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Koliber ; 68)
Romantyczna miłość, przyjaźń, amerykański sen o szczęściu i sukcesie dostępnym dla każdego to stereotypy, które przynoszą głównemu bohaterowi powieści - tytułowemu Gatsby'emu - tragiczne rozczarowanie. Miłość zniszczył kult pieniądza, przyjaźń okazała się pustym słowem, a sukces finansowy nie wprowadził go tak naprawdę do "lepszej" sfery. Jak podzwonne brzmią najsłynniejsze chyba słowa powieści: "Tak oto dążymy naprzód, kierując łodzie pod prąd, który nieustannie znosi nas w przeszłość".
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla Dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.111(73)-3 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Biblioteka Powszechna)
Romantyczna miłość, przyjaźń, amerykański sen o szczęściu i sukcesie dostępnym dla każdego to stereotypy, które przynoszą głównemu bohaterowi - Jayowi Gatsby'emu, parweniuszowi przedzierzgniętemu w bogacza - tragiczne rozczarowanie. Miłość zniszczył kult pieniądza, przyjaźń okazała się pustym słowem, a sukces finansowy nie wprowadził go tak naprawdę do ,,lepszej" sfery. Jak podzwonne brzmią najsłynniejsze chyba słowa tej powieści: ,,Tak oto dążymy naprzód, kierując łodzie pod prąd, który nieustannie znosi nas w przeszłość".
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla Dorosłych
Brak informacji o dostępności: sygn. 821.111(73)-3 M (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Nike)
Wielki Gatsby - najsłynniejsza powieść F. Scotta Fitzgeralda - w chwili ukazania się została uznana za najpełniejszy obraz ,,straconego pokolenia", którego dojrzewanie do dorosłości przypadło na lata pierwszej wojny światowej. Romantyczna miłość, przyjaźń, amerykański sen o szczęściu i sukcesie dostępnym dla każdego to stereotypy, które przynoszą głównemu bohaterowi - Jayowi Gatsby'emu, parweniuszowi przedzierzgniętemu w bogacza - tragiczne rozczarowanie. Miłość zniszczył kult pieniądza, przyjaźń okazała się pustym słowem, a sukces finansowy nie wprowadził go tak naprawdę do ,,lepszej" sfery. Jak podzwonne brzmią najsłynniejsze chyba słowa tej powieści: ,,Tak oto dążymy naprzód, kierując łodzie pod prąd, który nieustannie znosi nas w przeszłość".
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla Dorosłych
Brak informacji o dostępności: sygn. 821.111(73)-3 M (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej